Dowody osobiste - informacja ogólna

Dowód osobisty

Dowód osobisty jest podstawowym dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie. Od 4 marca 2019 roku w Polsce wydawane są e-dowody, czyli dowody osobiste z warstwą elektroniczną, które umożliwiają m.in. logowanie do usług online administracji publicznej oraz składanie podpisu elektronicznego.

Składanie wniosku o dowód osobisty

Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć osobiście w dowolnym urzędzie gminy na terenie Polski, niezależnie od miejsca zameldowania bądź przez Internet. Wniosek należy złożyć na 30 dni przed upływem terminu ważności aktualnego dowodu osobistego.

Osoby powyżej 12. roku życia, które złożyły wniosek przez Internet, muszą osobiście stawić się w urzędzie w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku w celu pobrania odcisków palców oraz wzoru podpisu. Niestawienie się w urzędzie w tym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Dla dzieci poniżej 12. roku życia istnieje możliwość złożenia wniosku online, gdyż odciski palców nie są od nich pobierane.

Osoby, które ze względu na stan zdrowia nie mogą stawić się osobiście w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Młynarach mogą zgłosić uzasadnioną potrzebę przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu swojego pobytu (okoliczności zaistniałej sytuacji należy uprawdopodobnić). Zgłoszeń należy dokonywać telefonicznie w Urzędzie Miejskim w Elblągu pod numerem telefonu 55 239 30 91.

Wymagania dotyczące zdjęcia

  • wymiary 35×45 mm
  • jednolite jasne tło
  • równomierne oświetlenie
  • dobra ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry
  • obejmujące wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków (twarz zajmuje 70–80% fotografii)
  • pozycja frontalna, z zachowaniem symetrii w pionie
  • osoba na fotografii patrzy na wprost, naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłonięta włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice
  • osoby noszące okulary: szkła nie mogą odbijać światła, oczy muszą być widoczne, brwi nieprzysłonięte

Fotografia jest ważna przez okres 6 miesięcy od jej wykonania. Podczas składania wniosku, pracownik weryfikuje, czy zdjęcie odzwierciedla aktualny wizerunek osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego i czy nie było użyte w poprzednim dokumencie.

Terminy ważności dowodu osobistego

Okres ważności dowodu osobistego zależy od wieku posiadacza oraz możliwości pobrania odcisków palców:

  • 10 lat – dla osób powyżej 12. roku życia, od których pobrano odciski palców
  • 5 lat – dla dzieci poniżej 12. roku życia
  • 12 miesięcy – w przypadku czasowej niemożności pobrania odcisków palców
  • 10 lat – w przypadku trwałej fizycznej przeszkody uniemożliwiającej pobranie odcisków palców

Odciski palców w dowodzie osobistym

Od 7 listopada 2021 roku w dowodach osobistych osób powyżej 12. roku życia umieszczane są odciski palców w warstwie elektronicznej. Dane te są pobierane podczas składania wniosku w urzędzie i służą zwiększeniu bezpieczeństwa oraz ochronie przed fałszerstwami. W przypadku osób, od których z powodu trwałej fizycznej przeszkody nie można pobrać odcisków palców, dowód osobisty jest wydawany bez tych danych, z 10-letnim terminem ważności.

Warstwa elektroniczna e-dowodu

E-dowód wyposażony jest w warstwę elektroniczną, która umożliwia:

  • Logowanie do usług online – pozwala na korzystanie z e-usług administracji publicznej
  • Podpis osobisty – kwalifikowany podpis elektroniczny o mocy prawnej podpisu własnoręcznego
  • Potwierdzanie tożsamości w terminalach – np. w placówkach medycznych czy na lotniskach

Aktywacja warstwy elektronicznej jest dobrowolna i może być dokonana podczas odbioru dowodu osobistego w urzędzie.

Odbioru dowodu osobistego dokonuje się osobiście. Przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego, jak również przy jego odbiorze, należy przedłożyć ważny dokument tożsamości. Jeżeli upłynął termin ważności dowodu osobistego, należy mieć ze sobą paszport. Organ gminy może potwierdzić tożsamość osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie innego dokumentu zawierającego fotografię, jeżeli wnioskodawca nie posiada ważnego dowodu osobistego lub paszportu.

Organ gminy nie może potwierdzić tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie dokumentu mObywatel.

Posiadanie ważnego dowodu osobistego jest nie tylko obowiązkiem każdego obywatela, ale także kluczem do sprawnego załatwiania wielu spraw urzędowych oraz korzystania z nowoczesnych usług cyfrowych.